Primeur voor Hoogeveen: alle providers zenden NL-Alert uit via 3G-netwerk

In de vroege ochtend van 23 juli is NL-Alert ingezet bij een grote brand in een café in het centrum van Hoogeveen. Mensen in de directe omgeving ontvingen een NL-Alert met de oproep ramen en deuren te sluiten vanwege de rookontwikkeling. Vodafone abonnees met een geschikte en ingestelde smartphone hadden vandaag bovendien een primeur. Zij waren de eerste Vodafone-abonnees in Nederland die op hun smartphone een NL-Alert bericht ontvingen.

Bij de inzet in Hoogeveen heeft Vodafone voor het eerst via haar 3G netwerk uitgezonden. Zo konden ook alle Vodafone abonnees met een geschikte en ingestelde smartphone het bericht ontvangen. Dit betekent dat alle Nederlandse providers NL-Alert verzenden via hun 2G-netwerk voor mobiele telefoons én hun 3G-netwerk voor smartphones. 

Om NL-Alert te kunnen ontvangen, moet je NL-Alert instellen op je mobiel. Als je dat nog niet gedaan hebt, vind je op instelhulp.nlalert.nl de instructies daarvoor. Mensen met een geschikte en ingestelde mobiele telefoon, weten dat zij voortaan informatie krijgen bij een noodsituatie in hun buurt. 

Met NL-Alert kunnen tijdens een noodsituatie meer mensen worden bereikt en worden mensen beter geïnformeerd. NL-Alert werkt op basis van cell broadcast en niet met sms-berichten. Daardoor werkt NL-Alert ook als het netwerk overbelast is. Dat maakt van NL-Alert een waardevolle aanvulling op de alarmmiddelen, zoals de sirene, de rampenzender en de website www.crisis.nl.

 

In het geval van crisis publiceren de verschillende overheden informatie op deze website