NL-Alert ingezet tijdens botsing tussen goederentrein en passagierstrein

Vrijdag 6 maart is NL-Alert ingezet tijdens een botsing tussen een goederentrein en een passagierstrein in Tilburg. Door de botsing lekte de goederentrein kortstondig het brandbare butadieen. Mensen in de directe omgeving van het ongeluk zijn via NL-Alert geïnformeerd. In het tekstbericht werden omwonenden en automobilisten opgeroepen ramen en deuren gesloten te houden en uit te kijken met open vuur in het gebied.

De goederentrein lekte een kleine hoeveelheid butadieen, een stof vergelijkbaar met benzine. De stof is brandbaar en in de omgeving was een gaslucht te ruiken. Daarom heeft de veiligheidsregio besloten om NL-Alert in te zetten. Zo konden omwonenden snel worden geïnformeerd over wat er aan de hand was en wat zij het best konden doen. Rond 22.00 uur zijn omwonenden via een tweede NL-Alert geïnformeerd dat de situatie met de lekkende ketelwagon stabiel was en zij hun ramen en deuren niet langer gesloten hoefden te houden.

Direct informatie bij een noodsituatie
Steeds meer mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moet je dit zelf doen. Ga nu naar nl-alert.nl en ga na of je je mobiel moet instellen. Mensen die hun telefoon hebben ingesteld om NL-Alert te ontvangen, weten dat zij voortaan direct informatie krijgen bij een noodsituatie bij hun in de buurt.

Met NL-Alert kunnen tijdens een noodsituatie meer mensen worden bereikt en worden mensen beter geïnformeerd. NL-Alert werkt op basis van cell broadcast en niet met sms-berichten. Daardoor werkt het ook als het netwerk overbelast is.

In het geval van crisis publiceren de verschillende overheden informatie op deze website