NL-Alert controlebericht op 5 december in heel Nederland uitgezonden

Maandag 5 december rond 12.00 uur is het NL-Alert controlebericht in heel Nederland uitgezonden. Aan de hand van het controlebericht kunnen mensen nagaan of hun mobiel juist is ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Alle providers hebben het controlebericht via al hun netwerken uitgezonden. Het volgende controlebericht wordt op maandag 5 juni 2017 uitgezonden.

NL-Alert is het alarmmiddel van de overheid. Met NL-Alert kan de overheid mensen heel gericht alarmeren en informeren tijdens een ramp bij hun in de buurt. In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen.

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de meest gestelde vragen over het NL-Alert controlebericht. Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan bij de andere veelgestelde vragen. Kun je daar het antwoord op jouw vraag niet vinden? Neem contact op met Informatie Rijksoverheid via www.rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur (lokaal tarief).

Ik heb mijn mobiel wel ingesteld maar geen NL-Alert ontvangen?

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het controlebericht niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon rond 12.00 uur uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, of omdat je op dat moment via 2G of 3G internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken. Om NL-Alert te ontvangen moet je toestel ingesteld zijn voor NL-Alert. De meeste mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moet je dit zelf doen. Ga naar de instelhulp, stel je mobiel in en help ook anderen met instellen.

Ik heb mijn mobiel niet ingesteld voor NL-Alert, maar wel een controlebericht ontvangen. Hoe kan dat?

NL-Alert is standaard ingesteld op de meeste mobiele telefoons die in Nederland worden verkocht. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moet je dit zelf doen.

Ik ontving het controlebericht later dan was aangekondigd. Hoe kan dat?

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het bericht later hebt ontvangen. Bijvoorbeeld omdat je geen bereik had, je mobiel tijdelijk uit stond, je in gesprek was of je via 2G of 3G internet gebruikt om een video te kijken of een app te downloaden. Daarnaast kan er enige tijd zitten tussen het uitzenden en het doorsturen van het controlebericht door de providers naar alle mobiele zendmasten.

 

Infographic_NLAlert

In het geval van crisis publiceren de verschillende overheden informatie op deze website