NL-Alert controlebericht 6 juni in heel Nederland uitgezonden

Maandag 6 juni rond 12.00 uur is het NL-Alert controlebericht in heel Nederland uitgezonden. Aan de hand van dit bericht kunnen mensen nagaan of zij hun mobiele telefoon juist hebben ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Alle providers hebben het controlebericht via hun 2G-, 3G- en 4G-netwerken uitgezonden. NL-Alert is het alarmmiddel van de overheid. Als je telefoon is ingesteld voor NL-Alert, ontvang je bij een noodsituatie in de buurt een tekstbericht op je mobiel. In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen.

Hieronder vind je de meest gestelde vragen over het NL-Alert controlebericht. Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan bij de andere veelgestelde vragen. Kun je daar het antwoord op jouw vraag niet vinden? Neem contact op met Informatie Rijksoverheid via www.rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur (lokaal tarief).

Ik heb mijn mobiel wel ingesteld maar geen NL-Alert ontvangen?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het controlebericht niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon rond 12.00 uur uit stond, omdat je op dat moment slecht bereik had, of omdat je op dat moment internet gebruikte om een app te downloaden of een video te kijken. Om NL-Alert te ontvangen moet je toestel ingesteld zijn voor NL-Alert. De meeste mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moet je dit zelf doen. Ga naar de instelhulp, stel je mobiel in en help ook anderen met instellen.

Ik heb mijn mobiel niet ingesteld voor NL-Alert, maar wel een controlebericht ontvangen. Hoe kan dat?

NL-Alert is standaard ingesteld op de meeste mobiele telefoons die in Nederland worden verkocht. Op sommige toestellen, zoals de iPhone, moet je dit zelf doen. De werking van NL-Alert is vergelijkbaar met een radiosignaal. Alle juist ingestelde telefoons ontvangen het controlebericht.

Ik ontving het controlebericht later dan was aangekondigd. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het bericht later hebt ontvangen. Bijvoorbeeld omdat je geen bereik had, je mobiel tijdelijk uit stond, je in gesprek was of je via 2G of 3G internet gebruikt om een video te kijken of een app te downloaden. Daarnaast kan er enige tijd zitten tussen het uitzenden en het doorsturen van het controlebericht door de providers naar alle mobiele zendmasten.

 

In het geval van crisis publiceren de verschillende overheden informatie op deze website