07 december 2015 NL-Alert controlebericht 7 december in heel Nederland uitgezonden

Maandag 7 december rond 12.00 uur is het NL-Alert controlebericht in heel Nederland uitgezonden. Aan de hand van dit bericht kunnen mensen nagaan of zij hun mobiele telefoon juist hebben ingesteld om NL-Alert te ontvangen. KPN, Vodafone en T-Mobile hebben het controlebericht via hun 2G-, 3G- en 4G-netwerken uitgezonden. Vanaf begin 2016 kan de overheid NL-Alert uitzenden over het 4G-netwerk van Tele2.

Steeds meer nieuwe mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op sommige toestellen moet je dit zelf doen. In de toekomst is NL-Alert standaard ingesteld op de meeste toestellen die in Nederland worden verkocht.

VEELGESTELDE VRAGEN


Hieronder vind je de meest gestelde vragen over het NL-Alert controlebericht. Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan bij de andere veelgestelde vragen. Kun je daar het antwoord op jouw vraag niet vinden? Neem contact op met Informatie Rijksoverheid via www.rijksoverheid.nl/contact. Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur (lokaal tarief).

Ik heb mijn mobiel wel ingesteld maar geen NL-Alert ontvangen?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het controlebericht niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond of omdat jij je in een ruimte bevond met slecht bereik. Om NL-Alert te ontvangen moet je toestel ingesteld zijn voor NL-Alert. Bijna alle mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Op sommige toestellen moet je dit nog zelf doen, kijk voor de instructies op de instelhulp van NL-Alert.

Ik heb mijn mobiel niet ingesteld voor NL-Alert, maar wel een controlebericht ontvangen. Hoe kan dat?
Bijna alle mobiele telefoons die op de Nederlandse markt komen, zijn automatisch ingesteld om NL-Alert te ontvangen. De werking van NL-Alert is vergelijkbaar met een radiosignaal. Alle juist ingestelde telefoons ontvangen het controlebericht. Wanneer je het controlebericht ontvangt, is je mobiel juist ingesteld om NL-Alert te ontvangen.

Waarom heb ik meerdere controleberichten ontvangen?
Het NL-Alert controlebericht wordt gedurende een periode uitgezonden. Als je telefoon tijdens het uitzenden van een NL-Alert contact maakt met verschillende zendmasten kan het zijn dat je het bericht meerdere malen ontvangt.

Ik ontving het controlebericht later dan was aangekondigd. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het bericht later hebt ontvangen. Bijvoorbeeld omdat je toestel tijdelijk uit stond, je toestel actief in gebruik was, je in gesprek was of je je tijdelijk in een gebied met slecht of geen bereik bevond. Daarnaast kan er enige tijd zitten tussen het uitzenden van het bericht en het doorsturen van het bericht door de providers naar alle mobiele zendmasten.

In het geval van crisis publiceren de verschillende overheden informatie op deze website